Niet iedere velg past op iedere auto. Zo moet de maat van het wiel geschikt zijn voor de auto, moet het aantal bevestigingspunten kloppen en mogen velgen ook niet te ver naar binnen of naar buiten vallen. Om onderscheid te maken tussen alle pasvormen komen termen als steekmaat en ET-waarde om de hoek kijken. Om al deze auto- en velgtermen te verduidelijken hebben we deze hulp pagina aangelegd. Op deze pagina vind je alle informatie die je wegwijs maakt in de wereld van banden en velgen.
De maat van een velg wordt
weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch.
Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft
meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de
velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden
een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een
lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
De ET van een velg, ook wel de offset of
Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de
wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden
van de velg ligt (zie schematische tekening). Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een
velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET
38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Fabrikanten produceren
elk velg type maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen
hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is. Of de velg van je keuze
ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist.
Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde
adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per
autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automobilist
wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere
automobilist hier absoluut niets van wil weten. Door een spoorverbreder/spacer kan je de ET waardes
corrigeren naar de maatuitvoering van je huidige wagen,voor meer info of prijzen kan je ons
hiervoor mailen info@gbc-onlinevelgen.be
De steek van een wiel heeft betrekking op de
bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de
denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100
betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4
boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan.
Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het
meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening
hiernaast.
Bij de montage van de velgen op de auto is het
van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn
niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden
geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele
bouten of moeren.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een
kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef
getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.
Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van
luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer
dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts
voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats
te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van
het loopvlak van de band).
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om
een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf
van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het
naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de
diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende
maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een
auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te
plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring
zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel
groter.
Banden lezen is niet zo moeilijk. U kunt alles over
banden te weten komen door simpelweg de informatie op de zijkant (oftewel de wang) van uw banden te
lezen. Uw band lezen is belangrijk om te weten hoeveel gewicht de banden kunnen dragen bij een
bepaalde spanning. Ook de wiel diameter, breedte van de band, constructie, snelheidscategorie en
nog vele andere zaken vindt u terug op de zijkant van uw banden.
Voorbeeld: 195/65 R15
Breedte van de band
Breedte van de band gemeten in millimeters van zijkant to zijkant. Deze band is 195 millimeter
breed.
Hoogte/breedteverhouding
De hoogte van de banddoorsnede in verhouding tot de breedte. 65 betekent dat de hoogte 65 procent
van de breedte bedraagt.
Constructie
Dit zegt iets over de manier waarop de band is gemaakt. De R staat voor radiaal, wat slaat op de
richting van de koordlagen in de band. Deze koordlagen zijn laagjes textiel die het karkas van de
band vormen en radiaal (haaks ten opzichte van de rijrichting) van hiel naar hiel lopen.
Diameter van het wiel
De afmeting van het wiel van de ene kant van de velg naar de andere kant. Deze band is geschikt
voor een wiel met een diameter van 15 inch.
Laadindex
Geeft door middel van een code het maximum gewicht aan dat een band met de juiste spanning kan
dragen. In het voorbeeld is een loadindex van 91 aangegeven. Dit betekent dat het maximale
draagvermogen van één band 615 Kilogram is.
Snelheidsindex
Laat door middel van een codeletter de maximale snelheid zien waarvoor de band geschikt is (zie ook
Snelheidsindex).
Voorbeeld: Een V codering betekent dat de band geschikt is voor een maximale snelheid van 240 km/u.
De snelheidsindex ZR geeft aan dat de band geschikt is voor een snelheid hoger dan 240 km/u.
Een slotbout is ook een
speciale metalen wielbout of wielmoer die ter diefstalpreventie de standaard zeshoekige wielbout of
wielmoer van de velg vervangt. De kop van de slotbout is voorzien van enkele inkepingen, hierdoor
is het niet mogelijk deze met een dopsleutel of steeksleutel vast,- of los te draaien. Dit kan
enkel met een speciaal passend opzetstuk dat over de slotbout wordt geplaatst. Het uiteinde hiervan
is zeshoekig, waardoor men de wielbouten met gangbaar gereedschap kan verwijderen of aanbrengen.
Doorgaans wordt er per wiel één slotbout op de velg gemonteerd. Een slotbout-set bestaat daarom uit
een viertal slotbouten en één opzetstuk.
De wiesloten zijn bij ons verkrijgbaar voor slechts een fractie van de prijs van uw nieuwe set velgen
Belangrijk: bewaar de adapter goed en zorg dat u deze alle tijden bij hebt als u met de wagen bent. Zo bent u ervan verzekerd dat wanneer u met een lekke band aan de kant van weg staat, u de slotbouten uit de velg kunt verwijderen en zo van wiel kan wisselen.
Bandenspanningssensoren - Verplicht per 1
november 2014 op nieuwe auto's
Vanaf 1 november 2014 wordt er nieuwe Europese regelgeving van kracht die
bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde
auto's. Deze verplichting was er al voor nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de
markt werden gebracht. GBC-Online velgen informeert je graag over TPMS en alles wat daarbij komt
kijken. info@gbc-onlinevelgen.be
Wat is TPMS?
TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor
bandenspanningscontrole systemen. Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning
(realtime) in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is.
Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt
via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het
voertuig).
TPMS vervult drie functies:
Hoe weet ik dat er een TPMS systeem in mijn
auto zit?
Je kunt dit zien aan een icoon
/ lampje op je dashboard (hiernaast getoond). Bij een bandenspanningsprobleem zal deze ook blijven
branden.
Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te
laten installeren?
Nee, auto's die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn
altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kun je concluderen dat,
indien je auto dat niet heeft, je auto niet onder de TPMS verplichting valt.
Winterbanden bieden u een betere veiligheid op de weg
tijdens winterse omstandigheden. Winterbanden hebben een aangepast profiel met lamellen en het
heeft een andere rubbersamenstelling, deze kenmerken zorgen ervoor dat winterbanden u een betere
veiligheid geven op enerzijds een nat wegdek en anderzijds op een besneeuwde ondergrond.
De rubbersamenstelling van een winterband
Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling dan een normale of zomerband. De samenstelling
is volledig aangepast aan de weersomstandigheden. Rubber wordt harder als de temperatuur
daalt(vanaf 7°C), echter het aangepaste rubber van een winterband blijft flexibel tijdens koude
temperaturen of winterse omstandigheden. Dankzij deze andere rubbersamenstelling heeft u een betere
grip, een aangenamer weggedrag en een maximale veiligheid.
Het profiel van een winterband
Eveneens als de rubbersamenstelling van winterbanden verschilt het profiel van een gewone
zomerband. Het profiel wordt extra uitgerust met ‘lamellen’. Als een auto begint te glijden of te
slippen dan vervormt het profiel en grijpen de 'lamellen' zich vast aan het wegdek.
Hoe herken ik een winterband?
Naast de specifieke profieltekening kunt u een winterband herkennen aan een code op de zijkant van
de band. Daar vindt u de lettercombinatie M+S, bij voorkeur aangevuld met een sneeuwvloksymbool.
Vertrek u binnenkort op wintersport vakantie?
Vertrekt u zoals vele andere Belgen ook op skivakantie? Hou er dan mee rekening dat er in
Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk specifieke regels gelden voor winterbanden,
klik zeker door om een overzicht te krijgen van deze regels. Zorg er ook voor dat u de juiste
verzekering heeft voor uw wagen en uw medereizigers. Indien je volledig veilig wil reizen, maak dan
gebruik van de trein. Rustig zonder zorgen naar uw bestemming.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de
automobilisten rondrijdt met een verkeerde bandendruk. In meer dan 80% van deze gevallen betreft
het een te lage druk !
Zoals U hier kan lezen, is rubber poreus, en alhoewel de band inwendig met een speciale minder
poreuze rubberlaag bekleed wordt (de zogenaamde tubeless-laag) ,laat die toch nog steeds langzaam
de lucht ontsnappen. Zodoende vermindert de druk na verloop van tijd met vijf a tien procent.
Banden met onderdruk (te weinig druk) vertonen
meer slijtage op de beide schouders, dan in het midden van het profiel. Omdat de band niet
voldoende druk heeft, wordt het midden van de band onvoldoende tegen het wegdek gedrukt.
Banden met overdruk (te veel druk) komen door het teveel aan druk in de band te ‘rond’ te staan,
waardoor enkel het midden van het profiel tegen het wegdek raakt, en de schouders van de band niet.
De gevolgen van een te lage banden druk :
Metingen door fabrikanten wijzen uit dat 20% onderspanning, de levensduur van uw band met 1/3 inkort, en het brandstofverbruik met 5% kan doen toenemen !
De aangewezen bandenspanning voor banden en auto vind je in de handleiding van de wagen, of op een sticker aangebracht op de wagen (bijvoorbeeld in de deurstijl aan de chauffeurszijde of op de klep van je brandstoftank). De bandendruk van de meest courante voertuigen vind je ook terug op bandendruktabellen welke in onze bandencentrales uithangen.
Controle en correctie van Uw bandendruk op regelmatige basis (drie-maandelijks wordt algemeen geadviseerd) wordt daarom ten sterkste aanbevolen : U kan gratis Uw bandendruk in al onze centrales laten corrigeren.
Onthoud dat je de bandenspanning steeds moet meten bij koude banden : de luchtdruk stijgt immers naarmate de band warmer is, en daalt als de band afkoelt. Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden
Naast de standaard zomerbanden,waarmee de wagen door de
constructeur standaard voorzien wordt,onderscheiden we ook winterbanden en all-season banden.Deze 3
banden verschillen technisch grondig,en hebben bijgevolg ook zeer verschillende eigenschappen
Zomerbanden hebben ook bij hoge snelheid een zeer goede baanligging,de massieve profielblokken zorgen ervoor dat de wagen vast op de baan ligt,en de hardere rubbersamenstelling zorgt voor een betere kilometer rendement. In winterse omstandigheden (glad wegdek,ijzel,sneeuw) geeft dit soort profiel echter net zeer weinig grip,terwijl de harde rubbersamenstelling onder invloed van koude nog harder wordt.
Winterbanden hebben in winterse omstandigheden (vanaf +7°C en minder) bij lageren snelheid een merkelijke betere grip en trekkracht op natte,besneeuwde of bevroren wegen,de talloze fijne lamellen grijpen elk oneffenheid op een glad wegdek om zo de grip te waarborgen,terwijl de zachte rubbersamenstelling met silica ervoor zorgt dat ook bij zeer lage vriestemperaturen de rubber zijn flexibiliteit nier verliest.Bij hoge snelheden wordt deze band dan weer net minder baanvast.
All-season banden hebben hetzelfde
profiel als een winterband,maar een gelijkaardige rubbersamenstelling als een zomerband. Hij
combineert met andere woorden de voor en nadelen van beide producten:
in de zomer bij hoge snelheden minder baanvast t.o.v een zomerband,maar wel beter dan een
winterband bij hoge snelheid.
in de winter minder grip dan een echte winterband,maar wel beter rendement.
Runflatbanden, wat zijn de voor- en nadelen?
Runflatbanden, het zijn autobanden waarmee je veilig kunt doorrijden als deze lek worden. Klinkt
ideaal! Wij van Autoband.tv nemen daarom in dit artikel de runflatbanden onder de loep. Wat zijn de
voordelen en nadelen van deze innovatieve autobanden?
Runflatbanden zijn banden met een versterkte zijkant die het gewicht van de auto kan dragen, ook als de lucht uit de band is. De runflatband werkt in combinatie met een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS) in de auto. Bij een lekke band verschijnt op het display in de auto een waarschuwing.
Als de runflatbanden lek zijn kun je er nog zo’n 80 kilometer op doorrijden met een maximale snelheid van 80 km/uur. Het advies is wel om indien mogelijk zo rustig mogelijk te rijden en direct op zoek te gaan naar een banden- en/of autobedrijf in de buurt. Het doel van de runflatbanden is om hier net wat meer tijd voor te geven.
Voordelen runflatbanden
Nadelen runflatbanden
Er zijn verschillende runflat systemen en benamingen op de markt, bv. PAX (Michelin), DSST (Dunlop), RFT (Bridgestone), HRS (Hankook), SSR (Continental), ROF (Goodyear). Goodyear heeft een uitgebreide informatiepage over de RunOnFlat banden!