Niet iedere velg past op iedere auto. Zo moet de maat van het wiel geschikt zijn voor de auto, moet het aantal bevestigingspunten kloppen en mogen velgen ook niet te ver naar binnen of naar buiten vallen. Om onderscheid te maken tussen alle pasvormen komen termen als steekmaat en ET-waarde om de hoek kijken. Om al deze auto- en velgtermen te verduidelijken hebben we deze hulp pagina aangelegd. Op deze pagina vind je alle informatie die je wegwijs maakt in de wereld van banden en velgen.
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening). Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Fabrikanten produceren elk velg type maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is. Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automobilist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automobilist hier absoluut niets van wil weten. Door een spoorverbreder/spacer kan je de ET waardes corrigeren naar de maatuitvoering van je huidige wagen,voor meer info of prijzen kan je ons hiervoor mailen info@gbc-onlinevelgen.be.
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.
Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren. Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad. Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden. Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band).
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is. De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Een slotbout is ook een speciale metalen wielbout of wielmoer die ter diefstalpreventie de standaard zeshoekige wielbout of wielmoer van de velg vervangt. De kop van de slotbout is voorzien van enkele inkepingen, hierdoor is het niet mogelijk deze met een dopsleutel of steeksleutel vast,- of los te draaien. Dit kan enkel met een speciaal passend opzetstuk dat over de slotbout wordt geplaatst. Het uiteinde hiervan is zeshoekig, waardoor men de wielbouten met gangbaar gereedschap kan verwijderen of aanbrengen. Doorgaans wordt er per wiel één slotbout op de velg gemonteerd. Een slotbout-set bestaat daarom uit een viertal slotbouten en één opzetstuk.
De wiesloten zijn bij ons verkrijgbaar voor slechts een fractie van de prijs van uw nieuwe set velgen
Belangrijk: bewaar de adapter goed en zorg dat u deze alle tijden bij hebt als u met de wagen bent. Zo bent u ervan verzekerd dat wanneer u met een lekke band aan de kant van weg staat, u de slotbouten uit de velg kunt verwijderen en zo van wiel kan wisselen.
Bandenspanningssensoren-verplicht per 1 november 2014 op nieuwe auto's de nieuwe Europese regelgeving is dan van kracht die bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) verplicht stelt voor alle nieuwe gerigistreedse auto's. Deze verplichting war er al voor de nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt werden gebracht. GBC-online velgen informeert je graag over TPMS en alles wat daarbij komt kijken info@gbc-onlinevelgen.be
TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningscontrole systemen. Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning (realtime) in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is. Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig). TPMS vervult drie functies:
Hoe weet ik dat er een TPMS systeem in mijn auto zit? Je kunt dit zien aan een icoon / lampje op je dashboard (hiernaast getoond). Bij een bandenspanningsprobleem zal deze ook blijven branden.
Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te laten installeren? Nee, auto's die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kun je concluderen dat, indien je auto dat niet heeft, je auto niet onder de TPMS verplichting valt.
Winterbanden bieden u een betere veiligheid op de weg tijdens winterse omstandigheden. Winterbanden hebben een aangepast profiel met lamellen en het heeft een andere rubbersamenstelling, deze kenmerken zorgen ervoor dat winterbanden u een betere veiligheid geven op enerzijds een nat wegdek en anderzijds op een besneeuwde ondergrond.
De rubbersamenstelling van een winterband Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling dan een normale of zomerband. De samenstelling is volledig aangepast aan de weersomstandigheden. Rubber wordt harder als de temperatuur daalt(vanaf 7°C), echter het aangepaste rubber van een winterband blijft flexibel tijdens koude temperaturen of winterse omstandigheden. Dankzij deze andere rubbersamenstelling heeft u een betere grip, een aangenamer weggedrag en een maximale veiligheid.
Het profiel van een winterband Eveneens als de rubbersamenstelling van winterbanden verschilt het profiel van een gewone zomerband. Het profiel wordt extra uitgerust met ‘lamellen’. Als een auto begint te glijden of te slippen dan vervormt het profiel en grijpen de 'lamellen' zich vast aan het wegdek.
Naast de specifieke profieltekening kunt u een winterband herkennen aan een code op de zijkant van de band. Daar vindt u de lettercombinatie M+S, bij voorkeur aangevuld met een sneeuwvloksymbool.
Vertrek u binnenkort op wintersport vakantie? Vertrekt u zoals vele andere Belgen ook op skivakantie? Hou er dan mee rekening dat er in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk specifieke regels gelden voor winterbanden, klik zeker door om een overzicht te krijgen van deze regels. Zorg er ook voor dat u de juiste verzekering heeft voor uw wagen en uw medereizigers. Indien je volledig veilig wil reizen, maak dan gebruik van de trein. Rustig zonder zorgen naar uw bestemming.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de automobilisten rondrijdt met een verkeerde bandendruk. In meer dan 80% van deze gevallen betreft het een te lage druk ! Zoals U hier kan lezen, is rubber poreus, en alhoewel de band inwendig met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt (de zogenaamde tubeless-laag) ,laat die toch nog steeds langzaam de lucht ontsnappen. Zodoende vermindert de druk na verloop van tijd met vijf a tien procent. Banden met onderdruk (te weinig druk) vertonen meer slijtage op de beide schouders, dan in het midden van het profiel. Omdat de band niet voldoende druk heeft, wordt het midden van de band onvoldoende tegen het wegdek gedrukt. Banden met overdruk (te veel druk) komen door het teveel aan druk in de band te ‘rond’ te staan, waardoor enkel het midden van het profiel tegen het wegdek raakt, en de schouders van de band niet. De gevolgen van een te lage banden druk :
de wegligging en remgedrag van het voertuig gaat drastisch achteruit de banden slijten sneller en onregelmatig het brandstofverbruik gaat drastisch omhoog ten gevolge van verhoogde weerstand (met platte banden fietsen vergt ook veel meer energie tov correct opgeblazen banden) de band genereert meer warmte tijdens het rijden wat bandenpech kan veroorzaken Metingen door fabrikanten wijzen uit dat 20% onderspanning, de levensduur van uw band met 1/3 inkort, en het brandstofverbruik met 5% kan doen toenemen !
De aangewezen bandenspanning voor banden en auto vind je in de handleiding van de wagen, of op een sticker aangebracht op de wagen (bijvoorbeeld in de deurstijl aan de chauffeurszijde of op de klep van je brandstoftank). De bandendruk van de meest courante voertuigen vind je ook terug op bandendruktabellen welke in onze bandencentrales uithangen.
Controle en correctie van Uw bandendruk op regelmatige basis (drie-maandelijks wordt algemeen geadviseerd) wordt daarom ten sterkste aanbevolen : U kan gratis Uw bandendruk in al onze centrales laten corrigeren.
Onthoud dat je de bandenspanning steeds moet meten bij koude banden : de luchtdruk stijgt immers naarmate de band warmer is, en daalt als de band afkoelt. Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden
Naast de standaard zomerbanden,waarmee de wagen door de constructeur standaard voorzien wordt,onderscheiden we ook winterbanden en all-season banden.Deze 3 banden verschillen technisch grondig,en hebben bijgevolg ook zeer verschillende eigenschappen
Zomerbanden hebben ook bij hoge snelheid een zeer goede baanligging,de massieve profielblokken zorgen ervoor dat de wagen vast op de baan ligt,en de hardere rubbersamenstelling zorgt voor een betere kilometer rendement. In winterse omstandigheden (glad wegdek,ijzel,sneeuw) geeft dit soort profiel echter net zeer weinig grip,terwijl de harde rubbersamenstelling onder invloed van koude nog harder wordt.
Winterbanden hebben in winterse omstandigheden (vanaf +7°C en minder) bij lageren snelheid een merkelijke betere grip en trekkracht op natte,besneeuwde of bevroren wegen,de talloze fijne lamellen grijpen elk oneffenheid op een glad wegdek om zo de grip te waarborgen,terwijl de zachte rubbersamenstelling met silica ervoor zorgt dat ook bij zeer lage vriestemperaturen de rubber zijn flexibiliteit nier verliest.Bij hoge snelheden wordt deze band dan weer net minder baanvast.
All-season banden hebben hetzelfde profiel als een winterband,maar een gelijkaardige rubbersamenstelling als een zomerband. Hij combineert met andere woorden de voor en nadelen van beide producten: in de zomer bij hoge snelheden minder baanvast t.o.v een zomerband,maar wel beter dan een winterband bij hoge snelheid. in de winter minder grip dan een echte winterband,maar wel beter rendement.
Runflatbanden, wat zijn de voor- en nadelen? Runflatbanden, het zijn autobanden waarmee je veilig kunt doorrijden als deze lek worden. Klinkt ideaal! Wij van Autoband.tv nemen daarom in dit artikel de runflatbanden onder de loep. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze innovatieve autobanden?
Runflatbanden zijn banden met een versterkte zijkant die het gewicht van de auto kan dragen, ook als de lucht uit de band is. De runflatband werkt in combinatie met een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS) in de auto. Bij een lekke band verschijnt op het display in de auto een waarschuwing.
Als de runflatbanden lek zijn kun je er nog zo’n 80 kilometer op doorrijden met een maximale snelheid van 80 km/uur. Het advies is wel om indien mogelijk zo rustig mogelijk te rijden en direct op zoek te gaan naar een banden- en/of autobedrijf in de buurt. Het doel van de runflatbanden is om hier net wat meer tijd voor te geven.
Doorrijden bij een lekke band kan voor minstens 80 kilometer. Je kunt op je gemak naar een garage rijden en hoeft zelf niet langs de weg te wachten of de band te verwisselen. Bij een lekke band behoud je controle over het stuur. Bij een normale autoband die lek is kun je al snel de controle over de auto verliezen. Je hoeft geen reservewiel mee te nemen. Nadelen runflatbanden
Deze banden kunnen alleen gemonteerd worden op nieuwere auto’s met een speciaal waarschuwingssysteem. Ook de vering van de auto moet hierop worden afgesteld. Als de band vervangen moet worden, kan dit alleen door een identieke runflatband met dezelfde afmetingen en snelheidsspecificaties. Je kunt bij een lekke band niet zomaar doorrijden alsof er niets aan de hand is. Je moet wel degelijk je rijstijl en snelheid aanpassen en scherpe bochten vermijden. Een runflatband is minder makkelijk te repareren. Door de extra's van deze banden betaal je hier ook een hoger bedrag voor. Er zijn verschillende runflat systemen en benamingen op de markt, bv. PAX (Michelin), DSST (Dunlop), RFT (Bridgestone), HRS (Hankook), SSR (Continental), ROF (Goodyear). Goodyear heeft een uitgebreide informatiepage over de RunOnFlat banden!
Een breedset velgen wil zeggen dat de achtervelgen van de velgenset breder zijn dan de voorvelgen. Op een breedset velgen worden op de achteras zodoende ook bredere banden gemonteerd dan op de vooras. Een combinatie van een breedset velgen met bijpassende banden wordt ook wel een breedset genoemd. Een breedset garandeert superieure grip door de bredere achterbanden. En ook de aanblik van de wagen wordt door montage van een breedset aanzienlijk opgewaardeerd. Met een originele breedset bent u verzekerd van velgen met de juiste pasvorm en banden met de correcte maten, specifiek ontwikkeld voor uw auto.De nieuwere modelen hebben soms ook verschillende inch velgen liggen VB Porsche GT3 RS 20 inch vooraan en 21 inch achteraan.
Een breedset wordt gemonteerd in combinatie met zomerbanden. Door de grotere spoorbreedte van een breedset is deze niet geschikt voor winterbanden. De brede achterbanden van een breedset garanderen grip op droog wegdek. Met een breedset maakt u optimaal gebruik van het accelererend vermogen van uw auto en een breedset zorgt voor een grotere stabiliteit op hoge snelheden. Zowel de voorvelgen als de achtervelgen van een breedset hebben een specifieke velgbreedte, ET waarde en draagcapaciteit. De velgen en banden van een breedset zijn afgestemd op uw auto. Het is belangrijk om een breedset te kiezen die is ontwikkeld voor uw auto type . GBC-online velgen kunnen u helpen bij het kiezen van een passende breedset.
Wat zijn Concave velgen?
Concave velgen zijn tegenwoordig een trend. Wat vroeger de convexe velgen populair waren zijn het nu de concave velgen. Terwijn het eigenlijk het tegenovergestelde is van elkaar. Bij convexe velgen gaan de spaken met een buiging naar voren en met Concave wielen juist naar achter.De meeste merken produceren nu concave wielen,waaronder OZ,MSW,Vossen,...deze zijn in verschillende maten en kleuren beschikbaar.
DEEP Concave velgen
Concave velgen neemt het hart van de velg naar binnen om het kom effect te geven. Hierdoor komt de velg en de band wat meer naar buiten te staan. Bij deep concave velgen kan het weleens problemen opleveren omdat de band niet te ver mag uitsteken. Je kunt dit vaak oplossen met spatbordverbreders op de auto te plaatsen als deze standaard niet erop staan.
Wat zijn 2 delige velgen?
Zoals de tekst het aangeeft zijn er velgen die uit meerdere delen bestaan,deze worden vaak verkocht onder de wat exclusievere merken zolas BC Forged,Vossen Forged,MB Design,... Deze velgen bestaan uit bijvoorbeeld 2 of 3 losse delen die met bouten aan elkaar gemonteerd zijn. Deze velgen zijn zeer uniek en kunnen zelf met GBC-online velgen samen gesteld worden in allerlei maten en kleuren die zelf te kiezen zijn. De 2 delige velgen worden ook met een icoontje op de webshop aangegeven en statt ook vermeld in de specificatie tabel.
Het draagvermogen van een band geeft de maximum toegelaten belasting aan, oftewel het aantal kilo’s dat een band mag dragen. Wanneer je weet wat het draagvermogen van je banden is, dan weet je hoeveel gewicht je op de banden mag uitoefenen; dus hoe zwaar de auto + bagage mag zijn. Het draagvermogen geeft je informatie om te voorkomen dat je jouw auto niet overbelast.
De loadindex staat aangegeven op de autoband. In de afbeelding zie je cijfers in reliëf op de zijkant van de band staan: 265/35 ZR19 98Y. Het cijfer 98 geeft hierbij de loadindex van de band aan. De loadindex is altijd een cijfer tussen de 71 en 120.
Met het cijfer uit voorgaand voorbeeld kun je aan de hand van de tabel het maximale draagvermogen van de band opzoeken. Zoals je ziet is in het voorbeeld de loadindex 98 en het daarbij maximale draagvermogen 750 kilo. Het maximale draagvermogen van je auto berekenen wordt nu eenvoudig. Als de maximale loadindex van de band 750 kilo is, is deze voor de hele auto 3000 kilo (4 x 750 kilo).
Weet je het gewicht van jouw auto? Dan kun je uitrekenen of je wel de juiste banden met de juiste loadindex onder je auto hebt. Neem hiervoor het totaalgewicht van je auto –bijvoorbeeld 1500 kilo – en deel dit door 4 (banden). Je komt dan op 375 kilo uit. Aan de hand van de tabel zie je dat de loadindex minimaal 74 moet zijn.
Je heb dit nu berekend met het gewicht van de auto, dus zonder extra bagage. Het kan dus zijn dat je met extra bagage, andere banden onder je auto zou moeten plaatsen.
Heb je banden met een verkeerde loadindex onder jouw auto? Dan wordt de band overbelast. Een snelle slijtage, eerder vervangen en de kans op een klapband nemen daardoor aanzienlijk toe. Ook zal bij een verkeerde loadindex de auto zijwindgevoeliger worden. Veilig de weg op met de juiste loadindex van jouw banden? Bestel de banden met de juiste loadindex door hier te klikken. In Nederland zijn alleen regels voor loadindexs als het gaat om een bedrijfswagen. Als je te laag kiest is het afkeur. Voor personenauto’s zijn geen regels. Toch adviseren wij wel om er goed naar te kijken. Let wel op: je mag wel een hogere loadsindex nemen, maar geen lagere. Wanneer je loadindex bijvoorbeeld 215-65-16 102V is, mag je ook 215-65-16 109V nemen.
Wanneer je de minimale loadindex hebt berekent en je ziet dat de daadwerkelijke loadindex van jouw band onder dit minimum zit, dan is de band overbelast. Hier zal je niet direct iets van merken, maar de band zal sneller slijten en de kans op een klapband neemt toe. De situatie wordt ernstiger bij meerdere negatieve factoren, zoals een te lage luchtdruk, hoge snelheid en hoge buitentemperaturen. De auto wordt ‘zijwindgevoeliger’ en heeft sneller overbelaste remmen.
De snelheidsindex van banden geeft aan wat de maximale snelheid van je banden mag zijn. Met andere woorden: hoeveel kilometer per uur kunnen je banden verdragen. Heb je bijvoorbeeld een type ‘H’ band onder je auto? Dat wil dit zeggen dat de maximumsnelheid van deze band 210 kilometer er uur is.